Jolanda Bergman 40 jaar Lid

Geplaatst door Johan Boer

Categorie Bestuur

Jolanda bereikt een mijlpaal
Op 3 november is een afvaardiging van het bestuur bij Jolanda Bergman op bezoek geweest om samen te vieren dat zij al 40 jaar lid is van Fortissimo. Sjon had Jolanda verteld dat Johan langs zou komen, maar met een andere reden… Oprecht verrast deed Jolanda de deur open: “Maar je zou toch komen praten over de boot?” Niet dus!

Jolanda vertelt dat zij op de Middelbare school per toeval met Fortissimo in aanraking is gekomen. Omdat het toen niet zo lekker liep bij de handbal, zei Annemarie Mulder: maar dan kom je toch gewoon korfballen? Huh….korfballen? Bij mijn broer Ron?  Ik in een rokje? Toch nam ze toen gelukkig de beslissing om een keer mee te gaan trainen, om daarna nooit meer weg te gaan bij Fortissimo.

Jolanda heeft mooie herinneringen aan Fortissimo. In die 40 jaar heeft zij veel generaties voorbij zien komen: haar eerste trainer was Rene Knijff, na de Aspiranten  speelde ze bij de junioren onder leiding van Ed van Moolenbroek. Hoe mooi is het dat dit dan weer mensen zijn waar je later mee in de selectie speelt!
Op 17-jarige leeftijd heeft Jolanda vele jaren het 1ste-elftal van de club versterkt, waarbij namen van trainers voorbij kwamen zoals Sander Kocsis, Frans Schalkwijk, Ton Hoosemans en Frits Bruintjes. En hoe mooi was het dat zij Vincent Stekelenburg zijn eerste trainingen gaf om later met hem in de selectie te spelen. Het waren tijden waarin er mooie wedstrijden werden gespeeld, bijvoorbeeld een spannende wedstrijd in de overgangsklasse die nipt verloren werd, maar ook een wedstrijd na Carnaval waarbij de selectiegroep vanuit de kroeg met het schmink nog op het gezicht, zo het veld in de IJsselhal op stapten om de wedstrijd met 20-8 te winnen (!).
Een leuk detail is dat Jolanda haar man Sjon heeft leren kennen op de basisschool, maar dat ze pas echt ‘verkering’ kregen in de selectieperiode van onze korfbalvereniging. Alleen in de juniorenperiode hebben zij samen gespeeld, daarna zijn zij in andere teams terecht gekomen. Wel hebben zij samen Aspiranten 1 getraind en gecoacht.

In Jolanda hebben we naast dat zij een korfbalster is in hart en nieren, ook een betrokken verenigingslid binnen de club. En niet alleen zij, maar ook haar gezin: Sjon en kinderen Anouk, Isabel en Lucas zijn bekende gezichten op onze club.
Jolanda heeft dertig jaar als trainster heel veel jeugd de korbaltechniek en tactiek bijgebracht, waarbij ze zoals ze zelf zegt: “wel iets had met pubers”. Daarnaast is zij de eerste vrouwelijke voorzitster van onze club geweest. Onder haar voorzitterschap  heeft zij o.a. de verhuizing van het oude korfbalveld (waar nu de hockeyclub zit) naar ons prachtige huidige complex meegemaakt en heeft zij meegedacht over een eigen sporthal voor Fortissimo. Dat het laatste uiteindelijk is gebeurd, is voor haar en de club een mooie droom die is uitgekomen.
Toen Jolanda ouder werd, werd de prestatie wat minder belangrijk en heeft zij met veel plezier recreatief gespeeld in de midweek en/of als invalster bij andere teams. Nu speelt Jolanda nog steeds een lekker balletje in het 1ste-team, maar nu van de recreanten. Dus de is de cirkel weer rond!

Jolanda, gefeliciteerd met dit prachtige jubileum, wij hopen jou nog vele jaren, samen met je gezin op het Fortissimo veld terug te zien!
Namens het bestuur,
Johan Boer en Annemieke Verweij.