Wederom corona-maatregelen n.a.v. kabinetsbesluit

Geplaatst 08-11-2021

Geplaatst door Johan Boer

Categorie Bestuur

Afgelopen dinsdag is er weer een persconferentie van het kabinet geweest waarbij nieuwe coronamaatregelen zijn aangekondigd. We hebben even afgewacht tot de debatten in de 2e kamer waren gevoerd en wat de inbreng van de sportbonden en het NOC-NSF waren.
De slotsom is dat we alle personen vanaf 18 jaar die de sporthal of de kantine willen betreden moeten controleren op het hebben van een geldig coronatoegangsbewijs (QR-code of op papier). Eénmaal binnen in de sporthal geldt gelukkig de 1,5 meter regel in principe niet, maar het is wel verstandig om die waar mogelijk in acht te houden. Een mondmasker hoeft ook niet, maar mag wel natuurlijk.
We baseren ons hiervoor op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/sport .

Hoe gaan we dit invulling geven bij Fortissimo tijdens wedstrijddagen:

Het is voor ons een onmogelijke opgave om zowel aan de deur van de sporthal als aan de deur van de kantine te gaan controleren. We hebben nu al een tekort aan vrijwilligers (bijvoorbeeld voor de “gewone” bardiensten) en de hele dag twee vrijwilligers extra is praktisch onhaalbaar.
We hebben er daarom voor gekozen om de voordeur van de sporthal op slot te houden en iedereen via de gang bij de kantine binnen te laten. Daar wordt dan ook gecontroleerd op een toegangsbewijs vanaf 18 jaar.
Ook de uitgang zal dus via de kantine zijn. Dat betekent helaas een stukje omlopen voor iedereen, maar het is niet anders.

Hoe gaan we dit invulling geven bij Fortissimo tijdens trainingen:

Daar geldt de controle alleen voor spelers van de senioren-teams en de A-teams. We vragen de trainers om bij aanvang van de training de QR-code te controleren.
We vragen alle niet-spelers of functionarissen (ouders, publiek, etc.) om tijdens de training de zalen niet te betreden. Het is onhaalbaar om op elke trainingsavond en op elke locatie vrijwilligers in te zetten voor de QR-controle.
Als laatste wil ik aangeven dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat wij als vereniging voldoen aan deze maatregelen. Dit betekent 2 dingen :
  • Iedereen die géén geldig toegangsbewijs heeft en 18 jaar of ouder is  willen we vragen om hierin je eigen verantwoordelijkheid te nemen en niet in de sporthal, trainingszaal of kantine te komen zolang deze maatregel ons opgelegd is.
  • Geef je op als vrijwilliger om te helpen de QR-controle uit te voeren. (Dit kan via de kantinecommissie:  kantinecommissie@kvfortissimo.nl ). We hebben op wedstrijddagen 4 mensen extra nodig (uitgaande van diensten van 3 uur) om dit te kunnen invullen.

Namens de technische commissie, kantinecommissie en het bestuur,
Johan Boer

• Anne Leseman