Hoofdklasse Fortissimo B1 - Vrijwilligers gezocht

Geplaatst 20-09-2021

Geplaatst door Tim van der Weert

Fortissimo B1 gaat dit seizoen in de zaal hoofdklasse spelen. Een geweldige prestatie waar wij als vereniging, bestuur en TC heel trots op zijn! Om op het hoogste niveau van Nederland te spelen betekent ook dat er andere regels bij komen kijken. Hoofdklasse B-jeugd speelt namelijk met een jurytafel, schotklok en een zuivere speeltijd van 2x 25 minuten. Omdat dit nieuw is voor de meesten van ons, hierbij een korte uitleg hoe dit werkt en welke vrijwilligerstaken hierbij komen kijken.

Waarom een schotklok?
Het idee erachter is om het zaalkorfbal sneller en attractiever te maken. Je moet binnen 25 seconden een doelpoging doen en dit leidt uiteindelijk tot meer doelpogingen én dus ook doelpunten per wedstrijd. Het eeuwige ‘tollen’ rond de korf of bewust over de korf schieten om tijd te rekken is er niet meer bij. Omdat er binnen 25 seconden geschoten moet worden, moet de aanvallende partij dus in korte tijd een (goede) schotkans creëren. De verdediging kan hier weer op inspelen, zal veel druk zetten op de aanvaller, waardoor het tempo en de intensiteit omhoog gaat. En tot meer spektakel leidt!

Hoe werkt het?
Wanneer de aanvallende partij de bal in het aanvalsvak ontvangt, begint de schotklok te lopen. Wanneer de bal binnen 25 seconden de korf niet raakt, gaat de zoemer af en wordt dit als een overtreding beschouwd: de verdediging krijgt een spelhervatting. De aanvallende ploeg moet de korf dus binnen 25 seconden raken, alleen schieten is niet genoeg. Er is één uitzondering op de 25-seconden regel: als de bal voordat de zoemer afgaat, geschoten wordt en tijdens de zoemer volledig door de korf gaat, telt de goal, de zogenaamde buzzerbeater.

Wanneer gaat de schotklok terug naar 25 seconden?
Bij alle spelhervattingen en vrije ballen voor de aanvaller – een overtreding van de verdediging wordt dus eigenlijk dubbel gestraft: spelhervatting/vrije bal of strafworp + terugzetten schotklok.
De schotklok wordt stilgezet (dus niet teruggezet!) bij een uitbal, een blessure of een scheidsrechtersworp. Als de scheidsrechter het spel hervat, gaat ook de schotklok weer lopen.

Bediening schotklok
De schotklok moet natuurlijk ook bediend worden en dat vergt de nodige vrijwilligers. We hebben hiervoor drie mensen per thuiswedstrijd van Fortissimo B1 nodig. Drie? Ja, drie!
 Tijdens de wedstrijd moet er namelijk een jurytafel worden opgesteld. Aan deze tafel zitten de score- en tijdklokbediener (1), de juryvoorzitter (2) en de schotklokbediener (3).

1) De score- en tijdklokbediener
Deze persoon houdt de score en de tijd bij. Dit is wat sommigen van ons nu ook al doen. Maar omdat de wedstrijden van Fortissimo B1 nu 2 x 25 minuten zuivere speeltijd duren, moet bij ieder fluitsignaal de tijd gestopt of hervat worden. Constant opletten dus!

2) De juryvoorzitter
Deze persoon is (eind)verantwoordelijk voor alles rond de wedstrijd van Fortissimo B1. Deze persoon heeft contact met de scheidsrechter en de coaches i.v.m. wissels, onduidelijkheden rond het al dan niet raken van de bal met de korf. Voor deze functie is een certificaat nodig, we komen hierop terug hoe je dit kunt behalen. Waarschijnlijk organiseren wij hiervoor een eenmalige avond.

3) De schotklokbediener
Dit is de persoon die de tijd van de schotklok terugzet naar 25 seconden als de bal de korf raakt. Dus bij alle spelhervattingen en vrije ballen. De schotklok wordt stilgezet bij een uitbal, blessure of scheidsrechterworp.

GEZOCHT: VRIJWILLIGERS

Per thuiswedstrijd van Fortissimo B1 hebben we dus een drietal vrijwilligers nodig (7 wedstrijden in totaal). Het wedstrijdschema is nog niet bekend en nu willen wij dus vooral inventariseren wie hier interesse in heeft.

Dus denk je: ik wil bij dit unieke moment in de geschiedenis van Fortissimo aanwezig zijn en ondertussen mijn steentje bijdragen! Stuur dan een mail naar technische-commissie@kvfortissimo.nl of bericht een van de TC-leden.

• Rick de Kuijer