Gewoon proberen, gewoon doen!

Geplaatst 11-05-2020

Geplaatst door Marc Verhoeven

Weet jij dat we qua ledenaantallen de 57e korfbalvereniging van Nederland zijn?

Voor ons zitten toppers als PKC (925 leden), Dalto (478) en bijvoorbeeld Synergo in het hart van Utrecht (375).

Op de peildatum in maart had Fortissimo maar liefs 360 leden. Een gigantisch mooi aantal in zo’n kleine gemeenschap als IJsselstein. Wat wel opvalt is dat dat 1/3 van de leden, niet (meer) actief het korfbalspel speelt (oftewel niet spelende leden).

Daar is het bruggetje naar vandaag. Zien jullie de oproepen op de site, op Facebook of in de wandelgangen bij de club? We zoeken nieuwe leden, die het erg leuk vinden om te komen korfballen OF nog beter, die weer terugkomen om te korfballen!

Een mooi voorbeeld zie je wel bij de jeugd, spelers die het hogerop gaan proberen, maar daar toch soms “iets” missen waardoor ze weer terugkomen. Maar ook in de senioren zie je het wel eens gebeuren. Spelers die jarenlang in selecties hebben gespeeld en nu ineens weer opduiken. Das gaaf toch!

Als je kijkt wat de basisprincipes van een sportvereniging zijn, kun je duidelijk concluderen dat er een plekje moet zijn voor iedereen. Jong, oud, prestatiesport of gewoon voor de lol. Als ik naar Fortissimo kijk, naar de leden kijk en naar m’n nieuwe selectie kijk…dan denk ik dat het wel goed komt.

Waar liggen de kansen?
-       Hoe leuk is om samen met oud-korfballers een team op te richten en samen wekelijks in de weer te zijn. Ik durf te wedden, dat als je eens rondvraagt in je “eigen” korfbalkring, dat je met gemak 5 heren en 5 dames kan vinden die de schoenen weer willen oppakken. Al is het maar voor 1 seizoen, gewoon omdat het “vroeger” zo leuk was.
-       Hoe leuk is het om als ouders op zaterdag in de recreatieve omgeving een potje te korfballen. Je zou 1x in de week kunnen trainen en op zaterdag een balletje te gooien. Gooi het eens in de ouderapp bij het team van je kind. Zeker weten dat dit zou lukken. Te moeilijk?  Nee joh, gewoon proberen. Als het jullie lukt om een ouderteam op te zetten, neem ik de verantwoording op me voor de trainingen, samen met een paar toppers uit de selectie willen wij jullie iedere week de kneepjes van het korfbal leren. Dus pak aan dit aanbod!

Dan nog de jeugd:
-       Hoe leuk is het om je kids op zaterdag naar het veld te brengen, wetende dat ze een ontzettende leuke kangoeroe training krijgen. Sportief bezig zijn en goed voor de sociale vaardigheden.
-       Hoe leuk is het om je kind te laten beginnen met korfbal omdat een andere sport niet zo “stoer” meer is? Laat ze eens meetrainen en meld het bij de TC.
-       Hoe leuk is het om je kind te zien ontwikkelen op topsport niveau. Onze B1 gaat bijvoorbeeld in de hoofdklasse spelen en andere teams doen het ook goed op hun niveau. Binnen Fortissimo kun je op elk niveau instappen en je kids de sport & sociale vaardigheden laten bijbrengen. Ontdek het eens!

Zo kun je nog wel meer kansen opnoemen, maar het is eigenlijk best simpel samen te vatten. Vroeger koos je een sport voor het leven, je begon ergens aan en die sport deed je totdat je het fysiek niet maar aankon.

Tegenwoordig is de tijdsgeest heel anders en het motto is ”probeer het eens”. Is het niet wat je dacht dat het zou zijn dan probeer je gewoon een andere sport.

Ga jij die uitdaging aan? Ga jij in jouw korfbalvriendenkring eens rondbellen? Gooi jij het in de teamouder app? Of drop jij je kids op zaterdag?

Gewoon proberen, gewoon doen!

Groetjes en tot snel!
Marc

p.s. lukt het je of wil je eens meedoen? Neem dan contact op met onze TC technische-commissie@kvfortissimo.nl

• Anne Leseman