Heel Fortissimo Bakt

Geplaatst 12-01-2020

Geplaatst door Marc Verhoeven

Heel Fortissimo bakt

Een paar jaar geleden begon er bij Omroep Max het programma Heel Holland Bakt, wie kent het niet hé, een programma over het maken van iets lekkers.

Inmiddels 3 vereniging later is het programma nog steeds op zondagavond op de tv, dezelfde tent, het kneuterige van de bakkers, Janny & Robèrt in de jury en natuurlijk de droge humor van Andre van Duijn.

Voor diegene die het niet kennen, het gaat over nietsvermoedende Nederlanders die denken dat ze “ergens” goed in zijn. In dit geval, vaak in het bakken van een taart. Soms opgegeven door een vriend/vriendin en soms gewoon zelf de stoute schoenen aangetrokken om zo mee te dingen naar de titel.

Midden in de uitzending staan ze klaar met hun baksels en mogen Janny & Robèrt eindelijk proeven en hun waardeoordeel vellen. Gelukkig is er nog een tweede ronde, dit maakt het extra spannend. Want als je het eerst verprutst dan heb je nog een kans. Als aan het einde van de uitzending een van de deelnemers de pineut is en huiswaarts moet keren, wordt het o zo kneuterige televisieprogramma toch spannend. Proeven, ruiken, happen en het zwaard van damocles valt.

André probeert er nog een grapje van te maken, maar voor 1 van de deelnemers zit het er op. Op naar volgende week.

Als we deze parallel naar onze sport leggen, kun je een soort gelijk programma maken. Iedere zaterdag (en voor sommige de woensdag) komen de talentvolle en talentloze sporters naar het korfbalveld. Trekken de schoenen en shirtjes aan. En afhankelijk van het karakter begint men aan de warming-up of juist niet. Er wordt even gebabbeld, gelachen of gewoon even niets gezegd. Het fluitsignaal gaat en binnen no-time is het alweer voorbij.

De ene heeft gewonnen, de ander bijna. Op de tribunes gaat het er niet anders aan toe dan bij jou en mij in de huiskamer als we naar het eerdere genoemde programma kijken. We gunnen het de één gewoon eerder dan de ander. Na verloop van tijd is het op de tribune rustig en verplaatst de “meute” zich naar huis en een enkeling naar de kantine.

Dat laatste is hetgeen waar ik het bruggetje kan maken. Begin van het seizoen heb ik de selectie beloofd als beide teams een overwinning binnenslepen op zaterdag we dan op maandag trakteren op gebak! Dit seizoen zijn de resultaten nogal wisselvallig en is het slechts 1x voorgekomen dag S1 en S2 op dezelfde zaterdag wisten te winnen.

Afgelopen zaterdag vertrok S2 naar Victum voor een wedstrijd tussen de laatste en de eerste in de poule. Onderschatting, extra je best doen en met een klein beetje geluk wist Ruben en zijn toppers te winnen van de koploper Victum.  Alle ogen gingen direct van Houten naar Renkum want daar was het eindsignaal nog niet geweest van Fortissimo 1.  Winst zou taart opleveren maar ook daar moest er wel wat gebeuren.

Renkum 1 heeft 2 boomlange Chinese spelers uit het Nationale team te gast en spelen mee in onze competitie. Snel, lang en behendig, communiceren onderling in het Chinees en met de rest een beetje Engels. Fortissimo maakte de zaterdag compleet en wist overtuigend te winnen met 16-29 (waarvan 9 treffers door de Chinese talenten gemaakt zijn).

Taart! Lekker! Framboos of Lactose vrij! De app van de selectie ontplofte na het fluitsignaal de tribune ging staan voor een staande ovatie, al snel had Fortissimo 1 door dat dit enthousiasme niet voor hun bedoeld was, maar voor de twee gastspelers bij DKOD ;-).

Heel Fortissimo bakt, of we bakken voor heel Fortissimo. Een kleine stimulans, een groot gebaar. Fortissimo 1 & 2 hebben gewonnen en dat moeten we vieren.

Wil je ook een stukje gebak, aanstaande maandag vanaf 20:00 uur kun je een stukje taart halen in de kantine. En oordeel zelf over de dikte van het deeg, de kwaliteit van de room en natuurlijk het puntje van de slagroom.

Lees het wedstrijdslag: