Fortissimo 2 verliest openingswedstrijd in de zaal

Geplaatst 24-11-2019

Geplaatst door Andre van Haaften

Na enkele weken rust en herstel van het veldseizoen was het eindelijk zover. De gezellige weken en wedstrijden van het zaalseizoen zijn aangebroken! De selectieteams van Fortissimo beide uitkomen tegen Zwaluwen uit Zevenaar.

Fortissimo 2 speelt dit seizoen in poule R3L waar 1 van de ploegen zich heeft teruggetrokken en er voor de IJsselsteiners nog 6 tegenstanders overblijven. Om deze reden heeft Fortissimo in beide helften van de competitie een extra rustweekend. De openingswedstrijd tegen Zwaluwen is daarmee ook de enige wedstrijd die dit jaar gespeeld wordt in eigen hal.

De gasten uit Zevenaar zijn volgens de KNKV calculaties de zwaarste tegenstander van de poule, een goede start dus voor de IJsselsteiners voor een krachtmeeting. Helaas moest dat wel gebeuren zonder Silvy die sinds de start van het seizoen bij Fortissimo 1 aansluit en door de blessure van Arda er nog geen speler is geruild, ook moest het zonder Tycho die de geblesseerde Martin vervangt en zonder captain Fabian die dit jaar niet meer in actie gaat komen vanwege een blessure aan zijn been. Duidelijk een lastig parket.

Aanvallend startte Fortissimo met Merel, Joyce, Michael en Andre waarbij Joyce met een afstandsschot de score wist te openen (1-0). Ook het team van Zwaluwen startte de wedstrijd scherp. Het team dat, ondanks de aanwezigheid van Andre bij Fortissimo, een aanzienlijk hogere gemiddelde leeftijd heeft dan de thuisploeg wist met een slimmigheid hen eerste punt op het bord te krijgen (1-1).

Gedurende de gehele eerste helft bleef de score dicht bij elkaar, maar kon Fortissimo geen voorsprong op het bord krijgen. Het was uiteindelijk de aanval van Nicole, Vienna, Joris en Fabian Pasman (c), die middels een afstandsschot van de vice-captain, na een prachtig binnengehouden bal van Andre, zorgde voor de gelijkmaker (8-8). In de slotfase voor de rust wisten de gasten ook nog eens 4 maal te scoren waar de thuisploeg dit met een korte kans van Joris maar 1 maal wist te doen (9-12).

In de tweede helft moest Fortissimo dus aan de bak om de achterstand in te lopen en langszij te gaan voor een overwinning. Aan het begin van de 2e helft wisten beide ploegen 1 maal te scoren, wat geen verschil maakte aan de achterstand en daarmee was het tijd voor coach Ruben om een aantal wijzigingen aan te brengen. Michael werd vervangen door Jelmer en Joris maakte plaats voor Dirk-Jan. Beide waren direct succesvol en brachten de achterstand terug naar 1 punt (12-13). Het vervolg ging gelijk op en de ploegen scoorde om-en-om (13-14).

Uiteindelijk was het captain Fabian P. die na zijn doorbraak beloond werd met een strafworp na een harde overtreding van zijn tegenstander die werd gestraft met een gele kaart. Dit was tevens de 2e gele kaart voor de gasten, waar de coach er eerder in de helft er ook al 1 op zijn naam kreeg voor commentaar.

Op gelijke hoogte gingen de ploegen de slotfase in, maar wist Fortissimo niet meer te scoren. Wel werd er een vrije bal weggegeven en wist Zwaluwen in de slotseconden ook nog van afstand te scoren en daarmee de eindstand in hen voordeel te bepalen (14-16).

Er is hard geknokt door Fortissimo, maar er werd te weinig met het verstand gekorfbald, waar de tegenstanders nuttig gebruik van maakte. Een zuur maar terecht verlies van de eerste competitiewedstrijd en genoeg stof tot nadenken voor de IJsselsteiners.

Volgende week spelen de selectieteams uit in Geldermalsen tegen Animo die dit weekend beide wisten te winnen. Zoals altijd in Geldermalsen belooft het weer een wedstrijd vol spanning en spektakel te worden, zorg dat je erbij bent!