Fortissimo 2 wint kletsnatte openingskraker

Geplaatst 09-09-2019

Geplaatst door Andre van Haaften

Na de promotie van Fortissimo 1 naar de tweede klasse en het nèt niet behalen van een promotie door het 2e worden veel wedstrijden niet tegen dezelfde tegenstanders gespeeld en hebben we te maken met ploegen die we nog niet kennen. Voor het openingsweekend stond Haarlem op het programma. Fortissimo en Haarlem hebben nog nooit in een officiële gelegenheid tegenover elkaar gestaan. Wel was Haarlem vorig jaar de tegenstander bij de opening van de nieuwe velden, dus niet geheel onbekend.

Het fluitsignaal van scheidsrechter M. Terwiel klonk en de wedstrijd was van start. Beide ploegen hadden direct kansen, maar het waren de gasten welke als eerste succesvol waren vanaf afstand (0-1). Fortissimo dat aanvallend startte met selectiedebutant Silvy, Viënna, Michael en Fabian (c) wisten deze achterstand snel recht te trekken middels een schot van Silvy (1-1).
In de eerste half wisten en tegenstanders gemakkelijker en vaker de korf te vinden dan de thuisploeg en liep Fortissimo al snel achter de feiten aan (2-6). Fortissimo wist medio de eerste helft wat meer grip te krijgen op het eigen aanvalsspel en kwam wat meer tot scoren. Echter lukt het het inlopen op de achterstand pas richting het einde van de eerste helft na een fraaie one-hander van Andre en een schot van Tycho, die op de plek van Joris kwam (11-13).

Na de rust waren het zowel Fortissimo als Haarlem niet die de hoofdrol hadden in de wedstrijd, maar zorgde hevige regenval voor een kletsnat korfbalspel. De wedstrijd bleef hierdoor 10 minuten doelpuntloos en was het voor de scheidsrechter reden genoeg om de wedstrijd tijdelijk te staken.

Nadat het gestopt was met regenen en het water grotendeels de grond in was gezakt werd de wedstrijd voortgezet. Er stonden nog 20 minuten op de klok en Fortissimo moest er nog even aan trekken om de punten in eigen huis te houden. Michael werd tijdelijk vervangen door Jelmer die succesvol was met een doorloopbal en ook Vienna wist in hetzelfde vak, de door Silvy verkregen, strafworp te benutten.

Met nog 10 minuten op de klok was de stand gelijk en waren beide ploegen gebrand om de winst binnen te slepen (13-13). De slotfase was daardoor bijzonder spannend en beide ploegen scoorde om-en-om. Na een dure verdedigende fout bij Fortissimo mocht Haarlem hen gemiste strafworp opnieuw nemen, kwam op voorspong en leek de wedstrijd te glijden het in voordeel van de gasten.
Met nog maar minuten op de klok was het Britt die gehinderd werd in haar doorbraak en wist Fortissimo de stand gelijktrekken door de strafworp te benutten (16-16). De spanning was te snijden terwijl de laatste seconden wegtikte. Voor onze koelbloedige debutante was dit echter geen probleem en wist zij na samenspel met ex-teamgenoot Jelmer voor haar vierde treffer te zorgen wat na enkele momenten en het fluitsignaal de laatste was (17-16).

Na een zwaarbevochten wedstrijd in een nat pak werd verdiend gewonnen door de IJsselsteiners. In de eerste helft was het nog niet de betere, maar dit werd gaandeweg rechtgetrokken. Volgende week spelen we in Amstelveen tegen KVA en hopen we weer op een positieve uitkomst, maar alle support is zoals gebruikelijk weer meer dan welkom!