Fortissimo 1 maakt zich op voor kampioenschap in eigen huis

Geplaatst 20-05-2019

Geplaatst door Tycho Konings

De veldcompetitie is alweer 5 weken bezig. 5 weken waarin afwisselend werd gespeeld en vakantie werd gehouden. Afgelopen zaterdag nog, had Fortissimo 1 vrij vanwege de oneven poule-indeling. En zo kon men achteroverleunend toekijken hoe de rest van de poule hun positie ging verstevigen of verslechteren terwijl Fortissimo niet hoefde te vrezen vanwege hun 3 punten voorsprong, die theoretisch gezien niet verkleind kon worden.

Fortissimo heeft in de afgelopen twee wedstrijden die er gespeeld zijn, goede zaken gedaan. De eerste wedstrijd op 20 April, tegen Animo uit Geldermalsen, was hierin cruciaal. Doordat Animo toen een directe concurrent was, ging de winnende partij van het veld met de eerste plek. Alhoewel Fortissimo moeite had met de rebound tegen het stugge Animo, hadden we een paar loepzuivere spelers op het veld staan die beslissende doelpunten bleven maken. Dit resulteerde in een mooie overwinning (22-17). Later zal blijken dat deze overwinning ons niet alleen drie punten voorsprong gaf op de nummer 2, maar ons ook in een hele goede uitgangspositie heeft gezet voor het verdere verloop van onze competitie.

11 Mei mochten wij aantreden tegen Conventus in Zwijndrecht. Wij wisten dat deze tegenstander op papier minder lastig zou zijn dan Animo maar in praktijk was gebleken dat het wel eens een lastige avond kon worden. Thuis werden wij afgestraft door ondermaats te spelen en verloren we kansloos (12-16). Dat we wat hadden goed te maken bleek uit het volwassen spel wat we neerzetten, we speelden degelijk en goed korfbal, waarbij we ook strak op de verdediging zaten. Zonder echt in gevaar te zijn geweest en met wederom zuivere schoten van meerdere spelers wisten wij Conventus onder ons te houden (15-22).

Fortissimo speelt kampioenswedstrijd
In onze poule wordt er flink gestreden om plek 2, en het is duidelijk dat Fortissimo voor het kampioenschap nu 1 echte concurrent over heeft, een oude bekende! Met nog 3 wedstrijden te spelen is de stand als volgt:

Even rekenen brengt ons uit op directe concurrent HKC die met evenveel gespeelde wedstrijden nu 3 punten achter ons staat. Animo was tot dit weekend ook directe concurrent maar heeft duur verlies geleden tegen NKV en heeft nu 1 wedstrijd meer gespeeld dan wij.

Dit brengt ons naar aanstaande zaterdag (25 mei) als Fortissimo op eigen veld moet aantreden tegen tegen NKV uit Nuenen. Zij zijn bezig met een goede reeks met twee overwinningen op rij en zullen het ons moeilijk willen gaan maken om twee punten te gaan pakken, zoals is gebleken tegen Animo. Ook NKV maakt namelijk ineens kans op de tweede plek. Winst zou betekenen dat we kampioen kunnen worden mits HKC hun wedstrijd tegen Conventus verliest. Dit scenario is zeker denkbaar maar de verwachting is dat HKC er alles aan wilt doen om bij de eerste twee plekken te eindigen die directe promotie afdwingen en dus zullen zij daarvoor moeten winnen. Conventus daarentegen, speelt nergens meer voor aangezien zij veilig zijn van degradatie.

Het meest voor de hand liggende scenario is ieder ander denkbaar scenario voor aanstaande zaterdag. Wat er ook gebeurd, dan speelt het eerste hun kampioenswedstrijd op 1 Juni als Fortissimo thuis tegen HKC moet aantreden. Gek om te denken dat je al weet dat je een kampioenswedstrijd speelt, maar dit waarschijnlijk niet meteen aanstaande zaterdag is. Minder gek als je bedenkt dat dit komt omdat het de wedstrijd tegen de directe concurrent is. Hoe dan ook, het is duidelijk dat Fortissimo in een royale uitgangspositie bivakeert.

We hebben afgelopen weken niet stilgezeten en ook tijdens de vakanties doorgetraind om fit te blijven voor deze beslissende weken. Wij hopen dat onze trouwe aanhang langs de lijn ook aankomende twee weken weer aanwezig zal zijn zodat we uiteindelijk met zijn allen het feestje kunnen vieren. Daarbij is het ‘voorprogramma’ ook niet even dat je zegt van “die slaan we over”, eigenlijk is de gehele korfbalmiddag al een feestje opzich, moet je maar eens zien:

Za 25 Mei
12:30   Fortissimo A1 – ZKV A2
14:00   Fortissimo 2 – Antilopen 5
15:30   Fortissimo 1 – NKV 1

Za 1 Juni
14:00   Fortissimo 2 – HKC 2
15:30   Fortissimo 1 – HKC 1

Wij zijn er in ieder geval klaar voor, jullie ook?

• Stef van Veenendaal
  • Teun van der Vusse