The GOAT

Geplaatst 15-04-2019

Geplaatst door Mark van der Vusse

In de Amerikaanse sportcultuur is het een goed gebruik om uitgebreid te spreken over ‘the GOAT’ en deze persoon te eren. ‘The GOAT’ staat voor The Greatest of All Time. Voor ijshockey is dat Wayne Gretzky, bij american footbal is dat Tom Brady. In de NBA wordt Micheal Jordan gezien als GOAT. Hoewel, Lebron James is al 15 jaar de beste speler en komt dicht in de buurt van Jordan. Op youtube kan je urenlang kijken naar discussies over wie nou de betere speler is. En dat is eigenlijk het interessante aan die discussies: wat maakt iemand de beste speler aller tijden?

De meeste sportjournalisten kijken vooral naar de statistieken (hoogste scoringsgemiddelden, meeste titels) terwijl oud spelers en sport analisten naar veel meer dingen kijken. Wat heeft de persoon voor de sport betekent, was hij een leider binnen het veld, hebben zij persoonlijk tegen die persoon gespeeld en welke speler heeft hen geïnspireerd?

Iets dichter bij huis. Wie is de GOAT van korfbal? Huidige trainer van KCC/So Natural Erik Wolsink is ooit tot korfballer van de eeuw gekroond. Heeft hij de beste papieren? En PKC icoon André Simons dan? Of mijn favoriet Ron Steenbergen? Steenbergen speelde – al - in de jaren 80 bij Oost Arnhem en was in mijn ogen door zijn snelheid en goede schot onverdedigbaar. Maar mocht je de echte GOAT aan het werk willen zien, ga dan even kijken bij TOP (S). Daar speelt Mick Snel. Hij heeft al veel titels en gezien zijn leeftijd worden dat er denk ik wel meer. Snel kan werkelijk alles. Individueel behoort hij op alle vlakken tot de beste: verdediger, rebounder en als het nodig is gooit ie er ook nog 15 voor je in. Wat ie laatst nog deed. Voeg daarbij dat hij zijn team leidt en naarmate de competitie vordert en het belangrijker wordt, zijn statistieken beter worden.

Nog iets dichter bij huis: wie is de the GOAT van Fortissimo? Geen enkele twijfel mogelijk: Wim van Os. Aan het einde van het vorige millennium speelde hij twintig jaar in de selectie. Daarmee heeft hij statistieken neer gezet (meeste rebounds, meeste kampioenschappen enz) waar geen enkele andere speler bij in de buurt kan komen. Wat dacht je van ruim 1500 doelpunten in de hoofdmacht? In mijn ogen is Wim om nog meer redenen uniek. Iedereen herkent wel de situatie dat je 2 of 3 goals achter staat, en dat je een doelpunt nodig hebt ‘om in de wedstrijd te blijven’. Wim scoorde dan. Daarnaast was Wim in staat om op een zeldzame mindere dag, er toch 3 of 4 in te leggen. En misschien de belangrijkste reden: Wim stond er als het moest. Ik herinner mij een zaterdagavond begin jaren negentig. We moesten uit tegen nummer 1 de Meeuwen. Een ploeg die een paar jaar later Hoofdklasse zou spelen. Thuis verloren we terecht van hen. Nu moesten we winnen om in de race te blijven voor promotie. In een overvolle hal wonnen we met 13-16. En achter Wims naam stonden negen kruisjes. Wim had hoogstpersoonlijk de Meeuwen aan flarden geschoten.

Maar waarom is het belangrijk om te weten wie the GOAT is? Dat is eigenlijk best simpel. Aan de ene kant is het een deel van het technisch fundament van je vereniging en aan de andere kant: iedere speler bouwt voort op wat de spelers voor hen of haar hebben gedaan. Om het concreet te maken: vraag maar aan je vader, moeder, trainer of coach wat zij van Wim gezien en geleerd hebben. Ook ik ben in dat opzicht schatplichtig aan Wim: als jongeling heb ik uren tegen Wim staan schieten. Ik won niet maar heeft me geen windeieren gelegd.

Zo, en nu is het tijd voor een bitter lemon.

Mark

• Cees Vink