Belangrijke wijziging van de manier van indelen van scheidsrechters, met ingang van het veldseizoen!

Geplaatst 25-03-2019

Geplaatst door Tycho Konings

Als scheidsrechterscommissie vinden we onze werkzaamheden echt leuk. We zijn altijd weer trots en blij, wanneer er leden van Fortissimo een wedstrijd hebben gefloten en dat dit goed is verlopen. We weten hoe spannend sommige leden het vinden, ook omdat de toeschouwers regelmatig aan de scheidsrechters laten weten, dat zij het beter weten….

Eén deel van de werkzaamheden, levert echter veel stress en gedoe op (met name voor Patrick, die hier veel tijd in steekt). Dat betreft het plannen van de wedstrijden.
De planning van scheidsrechters bij de wedstrijden gaat niet altijd even soepel. Zo is er soms één dag van tevoren nog niet bekend wie er van een team gaat fluiten. Dit komt doordat een team niet op tijd de naam doorgeeft, wie er gaat fluiten. Hierdoor is er onzekerheid voor de teams die moeten spelen en de scheidsrechterscommissie. Daarnaast staat het niet netjes tegenover de gastverenigingen, dat we op het laatste moment nog een scheidsrechter moeten regelen. Ook kunnen de coaches nogal van zich laten horen, wanneer er geen scheidsrechter tijdig aanwezig is. Dat is ook voor de aanwezige namens de scheidsrechterscommissie niet fijn. Wij zijn er om bij calamiteiten in te vallen of oplossingen te vinden. We zijn geen stand by voor alle scheidsrechters die niet komen opdagen. We willen hier graag verandering in brengen. Zodat het voor iedereen prettiger werkt.

Op dit moment gaat het inplannen als volgt in zijn werk.
Wij delen de wedstrijden in op een team. Hiermee houden wij rekening met bepaalde factoren, (bijv. speeltijd van de scheidsrechter met zijn eigen team).
Wanneer de totale planning per team compleet is, dan wordt deze naar de teams toegestuurd. Zij moeten daarna de planning terugsturen, met hierin de namen van de desbetreffende scheidsrechters per wedstrijd. Dit terugsturen door de teams zit gebonden aan een bepaalde deadline. En daar zit het grote probleem: de deadline wordt niet nagekomen, zodat dit niet tijdig kan worden verwerkt op de site en in de KNKV-app. Ondanks vaak veel aanmaningen (en daarop toezeggingen dat het nu echt gaat gebeuren) komt er niets terug van het betreffende team.
Zeker wanneer de wedstrijden in zicht komen, is dat een vervelende situatie voor ons. We voelen ons verantwoordelijk voor het regelen van een scheidsrechter per wedstrijd, maar op deze manier kost dit enorm veel moeite, om het iedere keer net op tijd rond te krijgen.

In overleg met de TC hebben we besloten om de werkwijze te veranderen. In de toekomst zal het dus als volgt gaan:
De manier van indelen zal hetzelfde blijven, maar zodra het formulier voor de deadline niet ingevuld terug is, dan zal de scheidsrechterscommissie zelf de spelers van het team per wedstrijd indelen en wordt het schema naar het team gestuurd. We publiceren het schema van scheidsrechters ook op de website. De verantwoordelijkheid ligt op dat moment niet meer bij de scheidsrechterscommissie, maar bij het betreffende lid dat op die datum is ingedeeld. Mocht die dan toch verhinderd zijn, dan zal hij/zij zelf voor vervanging moeten zorgen. Mocht er op de betreffende dag niemand op komen dagen, dan zal dit lid en zijn team hiervoor aansprakelijk zijn. In dat geval zal een wedstrijd mogelijk afgelast moeten worden.

We gaan er vanuit dat iedereen zijn verantwoordelijkheid pakt en dat we ook in het veldseizoen ervoor gaan zorgen dat alle wedstrijden doorgang kunnen vinden.
PS: wees als team ook attent dat een scheidsrechter komt fluiten en bedank deze na afloop!"

Alwin , Patrick, Arno, Matthijs, Tycho en Lukas.