Fortissimo C1 op het NK in Nuenen

Geplaatst 10-06-2018

Geplaatst door Vincent Stekelenburg

Fortissimo C1 op het NK voor kampioenen 1eklasse

Omdat Fortissimo C1 in hun poule kampioen was geworden, mochten zij meedoen aan het Nederlands Kampioenschap voor C- teams uit de 1eklasse. Dit alleen al was een fantastische prestatie.
Op zaterdag 9 juni was het zover. Samen met de supporters ging de reis per bus naar het Brabantse Nuenen. Onze C1 was ingedeeld in een poule met Haarlem, Movado uit Dordrecht en het Drontense ASVD. Vooraf werd ASVD als sterkste in deze poule verwacht.

De eerste wedstrijd was tegen Haarlem. Fortissimo creëerde voldoende kansen, maar de afronding was zwak. Haarlem bleek veel effectiever en nam al snel een 2-0 voorsprong. Bij rust was de stand 3-1. Na de pauze wist de C1 nog terug te komen tot 4-3. Daarna liep Haarlem uit naar een 7-3 overwinning. Jammer, maar een terechte nederlaag.

De volgende tegenstander werd het sterke ASVD uit Dronten. Fortissimo leek geleerd te hebben van de vorige wedstrijd en kwam meteen sterk uit de startblokken. Via 2-0 werd er bij 5-4 gerust. De gehele wedstrijd bleef het spannend.
ASVD speelde met een aantal zeer lange spelers, wat het moeilijk maakte om tot goede aanvallen te komen. Gelukkig wisten onze spelers de voorsprong vast te houden en werd er uiteindelijk verrassend met 8-7 gewonnen. Na deze wedstrijd bleek elke ploeg in de poule één keer gewonnen en één keer verloren te hebben. De laatste wedstrijd zou dus de eindstand in de poule bepalen.

Voor Fortissimo was Movado uit Dordrecht de tegenstander. Zij hadden gewonnen van Haarlem en verloren van ASVD. Het kon dus alle kanten op. Movado bleek een fris spelende ploeg die met name over de heren speelde. Bij rust was de stand 5-3 in het voordeel van de Dordtenaren. Na rust was er vooral veel spanning. Bij 7-6 in het voordeel van Movado bleven helaas een paar mogelijkheden voor Fortissimo onbenut. Zo werd er nipt verloren.

In de andere wedstrijd won ASVD van Haarlem. Zo hadden Haarlem en Fortissimo allebei één overwinning. Doordat Haarlem het onderlinge duel gewonnen had, moest Fortissimo spelen om plaats 7 en 8.

En waar van tevoren al op gehoopt en voor gevreesd werd, Fiducia uit Vleuten/ De Meern werd de tegenstander. Veel van de spelers kennen elkaar via RTC Midden Nederland en er zijn zelfs familiebanden. Verder kenden de ploegen elkaar uit de eerste veldcompetitie. Toen won Fiducia thuis met één punt verschil. In IJsselstein werd het een gelijkspel. Dit beloofde dus ook weer een spannend duel te worden.
En dat werd het. Tot 30 seconden voor tijd stond Fortissimo voor. Via een strafworp kwam Fiducia langszij. Een verlenging van 2 keer 5 minuten was noodzakelijk. Fiducia pakte twee punten voorsprong, Fortissimo kwam nog één keer dichterbij, maar bij 10-9 in het voordeel van Fiducia was het helaas voorbij.

Albatros uit Zwijdrecht werd Nederlands Kampioen en onze C-tjes werden dus 8ste. Maar voor deze uitslagen hoeft niemand zich te schamen. 3 van de 4 wedstrijden eindigden in 1 punt verschil. Er werd gewonnen van de uiteindelijke (verliezende) finalist ASVD. Je kon zien dat er veel was geleerd na het vorige NK in Harderwijk.
Fortissimo mag trots zijn op deze jeugdploeg en gaat nog veel plezier aan deze spelers beleven.
Davey, Twan, Joep, Max, Mike, Sven, Bente, Lieke, Gwen, Kelly, Kayleigh, Ilse, Adri en Nadine. Wij vonden het een TOPPRESTATIE!

• Anne Leseman
  • Frans van Rooijen