Fortissimo - Synergo 19-31 (6-19)

Geplaatst 21-01-2018

Geplaatst door André Arendse

De koploper uit Utrecht, Synergo, kwam zaterdagavond op visite bij Fortissimo in IJsselstein.
De eerste ontmoeting in Utrecht werd een duidelijke overwinning voor Synergo (33-24) waar Fortissimo toen kon terugkijken op een goede tweede helft.
De returnwedstrijd werd een kopie van die eerste ontmoeting.

Voor de wedstrijd kon beginnen was het de scheidsrechter die vooraf zijn stempel al op wilde drukken op de avond.
Allerlei zaken zoals banken op de goede plek, bidons een meter van de lijn, noem maar op.
Het meest vervelende was dat onze pupillen van de week, Jesper Bouwman en Tijs Stokman, niet op de bank, tussen de reservespelers, mochten zitten.
In alle wedstrijden die Fortissimo thuis heeft gespeeld was dit de eerste keer dat een familiefeest bruut werd verstoord. Dan snap je de bedoeling van de korfbalsport echt niet.

Korfbal is een familiesport en juist voor de ouders van deze pupillen van de week een hele belevenis om over de kinderen zelf maar niet te spreken.
De oorzaak van deze perikelen vooraf was waarschijnlijk gelegen in het feit dat deze jonge scheidsrechter werd beoordeeld door een beoordelaar die vroeger ook meer oog had voor de randvoorwaarden dan de spelregels zelf.

De wedstrijd zelf werd een kopie van de eerste ontmoeting. Synergo schoot op veel posities uit alle gaten en hoeken raak, terwijl Fortissimo daar veel meer moeite voor moest doen.
Een ruststand van 6-19 was het gevolg.

Het enige wat Fortissimo nog kon doen was door wissels en omzettingen de tweede helft zien te winnen.
Hoewel de ruststand niet veel hoop gaf, lukte het toch weer om de tweede helft wel te winnen.
Uiteraard wist  Synergo dat het ging winnen en plaatste ook wissels om andere spelers wat speelminuten te gunnen,
Toch kon Synergo niet voorkomen dat de tweede helft in het voordeel van Fortissimo werd afgesloten (13-12) wat een eindstand gaf van 19-31.

Die uitslag gaf de verhoudingen goed weer en Synergo is veruit de beste ploeg in deze competitie.

Zoals eerder aangegeven was het erg jammer dat de jonge leidsman niet zijn eigen wedstrijd heeft gefloten maar zich teveel heeft laten leiden door de, ongetwijfeld goede bedoelingen van zijn beoordelaar.
Regels zijn regels maar een scheidsrechter hoort ook een wedstrijd aan te voelen.

Dit verlies was ingecalculeerd, volgende week is de belangrijke ontmoeting met mede degradatiekandidaat Viking.
Die moet Fortissimo winnen om in de race te blijven voor handhaving.

• Stef van Veenendaal
  • Teun van der Vusse