DWS - Fortissimo 22-20 (14-9)

Geplaatst 03-12-2017

Geplaatst door André Arendse

DWS – Fortissimo 22-20 (14-9)

Deze competitie komt Fortissimo alleen maar bekende tegenstanders tegen, zo ook afgelopen zaterdag, toen de IJsselsteiners af moesten reizen naar Barneveld om de strijd aan te gaan met DWS.

De stand in de onderlinge confrontaties was in het voordeel van DWS maar als Fortissimo de taken goed kon uitvoeren dan was winst absoluut mogelijk.

Met die intentie werd de wedstrijd begonnen.

Helaas voor Fortissimo ontspon zich eenzelfde scenario als in de wedstrijd tegen Synergo, een tamme eerste helft gevolgd door een veel betere tweede helft.

DWS maakte gebruik van de ruimte die ze kreeg. Vrij makkelijk konden zij na een kwartier met een zevenklapper de drie doelpunten van Fortissimo pareren.

De doelpunten van Fortissimo kwamen uit strafworpen omdat de Kootwijkers de IJsselsteinse spelers alleen maar konden afstoppen door aan de noodrem te trekken.

Vanaf de 8-5 vielen er hoofdzakelijk velddoelpunten waarin DWS scherper was dan Fortissimo.

Een 14-9 ruststand was het gevolg maar aan de reacties van de spelers van DWS zag je dat ze zeker niet gerust waren op een goede afloop.

Daar moest Fortissimo in de tweede helft iets mee doen. Strijd, afspraken goed nakomen, vertrouwen in de afronding en beter de verdedigende taken uitvoeren zouden de ingrediënten moeten worden voor de inhaalrace.

Na 10 minuten was het gat al gedicht tot een verschil van drie treffers maar in de tweede helft werd DWS geholpen met strafworpen waardoor het op een makkelijke manier in staat werd gesteld om het verschil zelfs op 6 treffers te krijgen (19-13).

Het siert de IJsselsteinse formatie enorm dat het toch de ruggen ging rechten en een eindsprint ging inzetten. Vijf treffers kregen maar 1 tegentreffer te verwerken waardoor de laatste tien minuten met een stand van 20-18 ineens een spannend slot van de wedstrijd kreeg.

Fortissimo kreeg kansen die ze normaal gesproken met een schotpercentage van 75% afmaken.

Deze zaterdag lag dit percentage een stuk lager en duurde het net iets te lang voor de marge op één treffer gezet kon worden.

In plaats daarvan zorgende twee afstandstreffers van DWS er voor dat het verschil drie minuten voor tijd weer op vier kwam.

De wedstrijd duurde voor Fortissimo net iets kort want nadat de 22-20 genoteerd was zag je bij DWS nog meer nervositeit in de ploeg komen. DWS wilde gaan tijdrekken door de ballen ver over de korf in de handen van de rebounder te schieten maar in plaats daarvan vielen de schoten voor de korf in de handen van de Fortissimospelers.

De redding voor DWS kwam met het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter.

Een wedstrijd die niet verloren had hoeven worden maar er weer een was met twee gezichten.

De aanstaande wedstrijd tegen Viko zal Fortissimo meteen vanaf de eerste minuut aan de bak moeten.

Viko won, toch wel verrassend, van Victum zodat Fortissimo gewaarschuwd is.

• Marli Heil