Fortissimo - HKC (U) 19-13 (13-7)

Geplaatst 17-09-2017

Geplaatst door André Arendse

Onze korfbalburen uit Utrecht, HKC, waren zaterdag te gast in IJsselstein.
Zowel HKC als Fortissimo hadden nog geen punten gehaald, dus het was meteen al een van de belangrijke wedstrijden waar de winst binnen gehaald moest worden.

Fortissimo begon scherp, aanvallend en verdedigend.
Dat resulteerde na 5 minuten in een 4-1 voorsprong .
HKC kwam tot één punt terug maar drie, vlot achter elkaar geproduceerde treffers, zorgden ervoor dat het verschil op vier doelpunten kwam (7-3).

Fortissimo had deze wedstrijd het initiatief maar moest er voor waken dat het niet ging verslappen zodat de tegenstander weer in het spoor kon komen.
Dat lukte de eerste helft prima en de voorsprong werd zelfs uitgebouwd naar een verschil van zes treffers wat een ruststand liet zien van 13-7.

De verwachting was dat de gasten uit Utrecht er een schepje bovenop zouden doen hoewel het gat wel groot was geworden.
Vorige week ging de wedstrijd van Fortissimo tegen Vriendenschaar gelijk op maar werden de IJsselsteiners verrast door een sterke fase van 10 minuten van de tegenstander om daar de wedstrijd te verliezen.
HKC moest dus niet in de gelegenheid worden gebracht om het gat te dichten.

Verdedigend bleef Fortissimo goed bij de les de tweede helft zodat HKC nog maar tot zes treffers kon komen.
Fortissimo deed echter hetzelfde maar daar lag de oorzaak in de veel mindere afronding aan de kant van Fortissimo. Veel goed gecreëerde kansen en mogelijkheden, waaronder twee stippen, werden vakkundig om zeep geholpen.
Was er in de eerste helft nog sprake van ontspannen en gevarieerd korfbal met af en toe leuke acties, in de tweede helft liep het dus minder ontspannen.
Dat was jammer want er was in principe geen reden om te verkrampen of in paniek te raken.

Het verschil van de zes treffers kon wel worden vastgehouden zodat de 19-13 wel een goede weergave was van de krachtsverhoudingen.
Gesteund door het  betere spel dan vorige week en deze belangrijke overwinning gaat Fortissimo volgende week strijden in en tegen Reeuwijk.
Reeuwijk heeft ook twee punten maar heeft de wedstrijden tegen de huidige koplopers al afgewerkt.
Deze zaterdag verloren de Reeuwijkers met16-14 van Fiducia dus alleen op basis van deze uitslag weten de IJsselsteiners dat ze volgende week weer vol aan de bak moeten.

• Rick de Kuijer