Fiducia - Fortissimo 27-12 (14-6)

Geplaatst 03-09-2017

Geplaatst door André Arendse

Fiducia – Fortissimo  27-12 (14-6)

De eerste wedstrijd in de hogere tweede klasse is voor Fortissimo uitgelopen op een pak slaag.

Fiducia troefde de IJsselsteiners op alle fronten af. Vooral de dames van Fiducia schoten met scherp.

Fortissimo begon te mat aan de wedstrijd terwijl het fel startende Fiducia binnen 10 minuten de stand naar 8-1 tilde.

Fortissimo zag iedere treffer beantwoord worden waardoor ze niet dichterbij kon komen.

Dat leverde wat frustratie op wat op verbale wijze kenbaar gemaakt. Na een waarschuwing van de scheidsrechter moet je dan je mond houden.

Wegens herhaalde opmerkingen richting de leidsman viel de eerste, terechte, gele kaart van de wedstrijd.

Na die gele kaart hielden de korfballers uit IJsselstein zich meer bezig met korfballen maar konden niet voorkomen dat de ruststand door Fiducia op 14-6 was gezet.

De rust konden we goed gebruiken om weer even “terug op aarde” te komen en de focus volledig op het korfballen te zetten.

Helaas gooide de scheidsrechter roet in het eten.

Op weg naar de kleedkamer liep de scheidsrechter naar een speler van Fortissimo, tikte hem aan met de mededeling dat de speler van Fortissimo zich belachelijk maakte en normaal moest doen.

Op de reactie van de speler dat hij helemaal niets fout deed maar wel alles tegen kreeg, volgende een gele kaart.

De aanvoerder van Fortissimo liet de scheidsrechter weten dat hij de spelers niet moet aanspreken op zo’n moment en kreeg vervolgens zijn tweede prent gepresenteerd.

Het werd hierdoor lastig om nog de volle aandacht bij het spel te houden en tot ieders verbazing zocht de scheidsrechter, toen de Fortissimo spelers stonden opgesteld, wederom spelers op om zijn verhaal te doen.

Als coach verzoek je dan natuurlijk de scheidsrechter om niet met de spelers in gesprek te gaan omdat, zoals in de rust bleek, ieder verkeerd antwoord een kaart kon opleveren.

Ook die interventie werd niet op prijs gesteld door de man in het geel en je kon er op wachten tot dat de coach van Fortissimo ook getrakteerd zou gaan worden op een gele prent, wat ook gebeurde.

Over de tweede helft valt weinig te zeggen behalve dat Fiducia rustig door ging met korfbalen en nog 13 keer tot scoren kwam waar Fortissimo niet verder kwam dan tot 6 doelpunten.

Een dik verdiende overwinning voor Fiducia die duidelijk heeft gemaakt de stap te willen maken naar de eerste klasse.

De scheidsrechter heeft geen invloed gehad op de overwinning van Fiducia. Ze waren beter en wij hadden, in geen enkel opzicht, onze dag afgelopen zaterdag.

Na de wedstrijd geef je als coach de scheidsrechter altijd een hand zo ook deze keer.

Tot ieders verbazing hield de scheidsrechter de hand van IJsselsteinse coach extra lang vast zodat deze niet weg kon lopen.

Wat de bedoeling hiervan was kan men raden.

Het is niet goed om zo uitgebreid over een scheidsrechter te schrijven maar de spelers van Fortissimo krijgen de zwarte piet toegespeeld over wat er in de rust is gebeurd zodat het niet meer dan rechtvaardig is om via dit verslag de juiste versie van het verhaal kenbaar te maken en de mensen dan hun conclusies te laten trekken.

• Stef van Veenendaal
  • Teun van der Vusse