Huizen - Fortissimo 14-17 (6-8)

Geplaatst 11-04-2017

Geplaatst door André Arendse

Voor de wedstrijd tegen en in Huizen, afgelopen maandagavond, was DWS nog koploper maar konden wij via winst op Huizen de koppositie over gaan nemen.

Huizen is altijd een taaie tegenstander dus we moesten vol aan de bak.
Huizen koos ervoor om met de wind, die lastig over het veld waaide, in de rug te gaan aanvallen.
Waarschijnlijk met de bedoeling om met een voorsprong de rust in te kunnen gaan.
Het leek wel om een thuiswedstrijd te gaan van ons, zo veel mensen waren er afgereisd naar Huizen.

Voor ons werd de aanvalsruimte verkleind omdat we eerst moesten zorgen dat we met de wind mee konden gaan schieten.
Dat kwam het spel niet echt ten goede.
Via 1-0 hielden de ploegen elkaar tot 6-6 in evenwicht.
De eerste helft zag er bij ons slordig uit. We speelden te gehaast waardoor het aangooien van medespelers regelmatig mislukte.
Ook de afrondingen lieten te wensen over.
Met een uiterste krachtsinspanning konden we toch met een voorsprong (6-8) de kleedruimte op gaan zoeken waarbij moet worden opgemerkt dat een loepzuivere doorloopbal van Joelle,  tot hilariteit van iedereen die iets van korfballen weet, werd afgekeurd.

De rust was hard nodig om letterlijk tot rust te komen. We moesten de tweede helft veel meer met logica en overleg gaan spelen en de rust bewaren tot een goede kans zich aandiende.
Met een goede rebound zouden we dan ook meer kansen moeten pakken.

De tweede helft zag er gelukkig veel beter uit dan de eerste helft.
Het gooien ging beter, er werd langer gespeeld om een echt goede kans te creëren en ook de rebound was veel beter verzorgd.
Het resultaat was dat we na 10 minuten iets meer lucht hadden gecreëerd door het verschil op vier doelpunten te brengen.
Dat was maar goed ook want op dat moment werd er veel onterecht afgefloten. Werd een treffer van ons in de eerste helft al onterecht afgekeurd, in de tweede helft gebeurde precies hetzelfde, een zuivere goal mocht niet op het scorebord genoteerd worden.
Tel in die rommelige en onduidelijke fase het overschot aan toegekende strafworpen erbij en het zou bijna een tombola worden.

Welke ploeg bleef het beste bij de les en wie ging de wedstrijd over de streep trekken?
Hier verdient de ploeg een compliment. Beslissingen accepteren, niet reageren op de provocaties van de reservebank van Huizen en blijven korfballen.
Kwam Huizen nog wel tot 2 punten terug (13-15), onze laatste twee treffers werden door goed zoeken in de aanval  als een mokerslag ontvangen door Huizen.

Een toch wel zwaar bevochten overwinning. We moesten deze wedstrijd op meerdere fronten hard en positief blijven werken om uiteindelijk om 22.30 uur huiswaarts te gaan. Wat zonder meer ook heeft geholpen was de steun van het aanwezige Fortissimo publiek. Dat heeft  zeker een bijdrage geleverd!

Aanstaande zaterdag komt DWS op visite. DWS heeft twee verliespartijen moeten incasseren en zal er alles gaan doen om zaterdag weer als koploper de IJsseloever te gaan verlaten.
Onze intentie is natuurlijk om deze wedstrijd te winnen om de nummer twee op een driepunts achterstand te zetten. Het zal spannend gaan worden.

• Cees Vink