Nikantes - Fortissimo 14-20 (6-11)

Geplaatst 08-01-2017

Geplaatst door André Arendse

Nikantes – Fortissimo  14-20 (6-11)

Na de kerstvakantie was Hoogvliet afgelopen zaterdag het strijdtoneel waar de wedstrijd tegen Nikantes gespeeld ging worden.

Beide ploegen stonden op een gelijk aantal punten en een nagenoeg gelijk doelsaldo.

Om mee te blijven doen voor een plek in de top van de ranglijst was het dus voor Nikantes en ons belangrijk om te winnen.

Wij wisten wat we moesten doen maar ondanks die voorkennis lieten wij de dames en heren uit Hoogvliet iets te makkelijk hun gang gaan wat resulteerde in een 5-1 achterstand na 10 minuten spelen.

Zonder in paniek te raken werd er dit keer rustig en met meer overleg de tegenstander de duimschroeven aangedraaid.

In de laatste 20 minuten stonden wij Nikantes nog maar één doelpunt toe terwijl wij aanvallend met soms goed gevarieerd spel, de 11 doelpunten voor rust konden volmaken.

Van 5-1 naar 6-11 was natuurlijk zonder meer prima te noemen.

Het was nu wel belangrijk om het verdedigend vast te houden en aanvallend een paar accenten anders te leggen.

De opening van de tweede helft was voor Nikantes maar wij konden de lijn van de eerste helft goed doortrekken wat na 10 minuten spelen resulteerde in een voorsprong van 6 doelpunten (9-15).

In de rust had de tijdwaarnemer van Nikantes druk overleg gehad met de jonge scheidsrechter, die overigens een prima wedstrijd floot.

Vanaf de kant was er namelijk regelmatig commentaar te horen en het verzoek van de tijdwaarnemer was om daar aandacht voor te krijgen.

Dit was niet tegen dovemansoren gezegd want binnen een heel kort tijdsbestek ontving de coach van Nikantes een gele kaart wegens commentaar op de leiding, kreeg een speler van Nikantes een gele kaart ook vanwege commentaar en tot overmaat van ramp voor Nikantes kon een speler een rode kaart in ontvangst nemen wegens grove belediging.

Gezegd moet worden dat de wedstrijd zich helemaal niet leende voor zoveel kaarten. De spelers maakten er een goede en sportieve wedstrijd van. Wij moesten natuurlijk nu wel bij de les blijven door de rust, inzet en overleg, die er tot nu toe te zien was, te behouden.

Dat lukte uitstekend. Nikantes kwam met een laatste inspanning nog wel terug tot 4 doelpunten maar wij hadden de touwtjes in handen en gaven dat niet meer weg.

Het verschil van 6 bleef op het scorebord te bewonderen en konden wij de 20 doelpunten volmaken.

Het hadden er meer kunnen zijn als veel schoten niet zo ongelukkig uit de korf hadden gerold.

De prima overwinning belooft veel goeds  voor de confrontatie tegen Animo volgende week.

Animo verloor dit weekend van koploper Viking  en staat nu nog 1 punt voor op ons.

Bij winst pakken wij dus de tweede plek over van Animo.

Animo zal dat niet zo maar laten gebeuren en hebben wellicht het psychologische voordeel dat zij de eerste ontmoeting tegen ons in de laatste minuut van de wedstrijd in hun voordeel konden beslissen.

Voor ons staat dus niet alleen de tweede plek te wachten maar ook een revanche voor de zure nederlaag in Geldermalsen.

• Rick de Kuijer