NIO - Fortissimo 19-20 (8-7)

Geplaatst 22-01-2017

Geplaatst door André Arendse

NIO – Fortissimo 19-20 (8-7)

Zaterdag moesten we naar Rotterdam om tegen NIO de returnwedstrijd te spelen.

De eerdere ontmoeting in IJsselstein werd beslist in het voordeel van ons met een score van 19-15.

NIO is een ploeg met redelijk wat scorend vermogen. Gemiddeld scoort deze ploeg 17 doelpunten per wedstrijd.

Verdedigend moesten we dus goed en scherp beginnen.

Er komen nu ook steeds meer wedstrijden waar de punten gehaald moeten worden om geen laatste te worden of om mee te blijven doen voor de promotieplekken.

Zonder Joelle en met een niet helemaal fitte selectie vertrokken we naar Rotterdam om ons beste beentje voor te zetten. Het is iedere keer weer erg leuk om te zien dat er mensen zijn die de reis uit IJsselstein ondernemen om ons aan te moedigen.

De reputatie van deze makkelijk scorende thuisploeg werd onderstreept door de eerste twee schoten van de wedstrijd meteen raak te schieten en deden dat binnen 10 minuten nog vijf keer waar wij het schamele aantal van twee doelpunten konden produceren (7-2).

Al eerder hadden wij wedstrijden gehad waar we eerst tegen een achterstand aan moesten kijken maar vervolgens wel aan het langste eind trokken.

Vijf punten achterstand is echter wel veel dus we moesten vooral rustig blijven in de aanval en daar de meerdere kansen per aanval gaan creëren, verdedigend moest er een tandje bij.

NIO kon het hoge en enthousiaste tempo na 15 minuten al niet meer volhouden en met meer scherpte bij ons konden we de ruststand op een acceptabele achterstand krijgen (8-7).

We gingen de rust in met twee gele kaarten, eerlijk verdeeld over beide ploegen.

Twee spelers kregen het met elkaar aan de stok over een vermeende overtreding. De scheidsrechter had helemaal niets gezien en kon de overtreding dus ook niet bestraffen. In plaats daarvan gaf hij, via de weg van de minste weerstand, beide spelers geel vanwege praten  tegen elkaar.

Een ietwat hectisch slot van de eerste helft.

Wij moesten die hectiek heel snel van ons afzetten en volledig de focus blijven leggen op het korfballen want NIO is niet een ploeg die je even makkelijk aan de kant zet.

Opvallend was dat de spelers van NIO het niet altijd eens waren met hun coach en andersom en van die “verwarring” moesten we ook meer gebruik maken.

Tot rust gekomen en gewaarschuwd voor een wederom flitsende start van NIO wilde wij de tweede helft naar ons toe trekken.

Na de gelijkmaker kon NIO wel weer een voorsprong nemen maar de volgende vier treffers van ons kon door NIO beantwoord worden met maar 1 treffer.

De 10-12 voorsprong moest nu worden uitgebouwd om NIO zo snel mogelijk de genadeklap  te kunnen geven.

Het liep anders.

Via wederom een makkelijk gegeven strafworp kwam de 11-12 op het scorebord en een minuut later zelfs de 12-12.

Het laatste kwartier van de wedstrijd ging in met een 15-15 stand.

In de eerdere ontmoeting wist NIO in het laatste kwartier nog 7 doelpunten te maken, iets wat nu absoluut niet mocht gebeuren.

Vanaf de 15-15 keken wij steeds weer tegen een punt achterstand aan maar na de 17-17 waren het Bob en Inez die ons op de 17-19 brachten.

In de slotfase gebeurde nog van alles. Een loepzuivere goal van Inez werd afgekeurd en een 100% strafworp werd niet aan ons gegund.

Het siert de ploeg dat het zich hierdoor niet uit het veld liet slaan en via de 18-19 was de 18-20 min of meer verlossend met nog 5 minuten op de klok.

Inmiddels was Mariska Mettlach uit Senioren 3 in het veld gekomen voor de moegestreden Inez om  meer rebound te verzorgen.

We hielden stand en nadat NIO toch weer dichtbij bleef, konden we deze keer de laatste minuut uitspelen en de zwaarbevochten 19-20 overwinning gaan vieren.

Het verlies van Animo tegen Triade met een schamele score van 9-10 betekent dat Triade nu de directe concurrent voor ons is geworden voor de tweede plek.

Volgende week gaan we spelen tegen onze buur Koveni. Deze ploeg staat met 2 punten onderaan de ranglijst.

In herinnering moet wel even worden geroepen het feit dat die twee punten zijn van de overwinning van Koveni op ons.

Ook nu moeten we dus goed voorbereid, voltallig en gezond aan de start verschijnen om de winst in huis te houden.

• Rick de Kuijer