Fortissimo - NIO 19-15 (10-5)

Geplaatst 20-11-2016

Geplaatst door André Arendse

Fortissimo – NIO  19-15 (10-5)

Het Rotterdamse NIO was zaterdag te gast in IJsselstein.

NIO had vorige week met 15-19 verloren van Viking, een ploeg die op het veld uitkomt in de tweede klasse en graag in de zaal ook terug wil naar die tweede klasse.

NIO was dus niet zo maar een ploeg die je even aan de kant gaat zetten.

Fortissimo was goed voorbereid en wist waar de tegenstander haar sterke punten zaten maar begon niet scherp aan de wedstrijd, iets wat de tegenstander wel deed.

Via de 0-2 kwam Fortissimo terug tot 2-2 en tot 4-4 hielden de ploegen elkaar in evenwicht.

Fortissimo kreeg het besef dat het aanvallend een tandje bij moest schakelen en verdedigend de afspraken beter moest nakomen.

Na een kwartier gespeeld te hebben kreeg Fortissimo veel beter controle over de wedstrijd en kon uitlopen naar een 10-5 ruststand.

NIO heeft een ploeg die regelmatig tussen de 15 en 20 doelpunten maakt. Aan de ene kant was het geruststellend dat er maar 5 doelpunten waren doorgelaten, aan de andere kant was het spel van Fortissimo in het eerste kwartier minder verzorgd.

Fortissimo moest de concentratie en overtuiging van de laatste 20 minuten in de eerste helft vasthouden om in de tweede helft het karwei zo snel mogelijk af te maken.

Het eerste kwartier van de tweede helft deed Fortissimo wat het moest doen. Regelmatig blijven scoren en de spelers, die bij NIO de doelpunten moeten produceren, afstoppen.

Na 17 minuten spelen stond er een geruststellende 17-8 op het scorebord.

De wedstrijd kon natuurlijk niet meer verloren gaan, het was jammer dat Fortissimo de druk er aanvallend en verdedigend niet op hield.

Het initiatief werd meer aan de tegenstander gegund en die maakte er gretig gebruik van.

Een les voor de volgende keer als Fortissimo tegen NIO speelt, die ploeg blijft doorgaan.

Het was dan ook de verdienste van NIO dat zij in de laatste 20 minuten van de wedstrijd 7 keer de korf wisten te vinden tegen een schamele 2 van Fortissimo.

Zo kwam er voor de tegenstander van Fortissimo een eindstand op de borden die nog een beetje het aanzien waard was (19-15).

Hopelijk heeft Fortissimo haar lesje geleerd want nu kon, door de grote voorsprong van 9 punten, de tegenstander het niet echt spannend maken maar we kunnen ons wel afvragen wat er was gebeurd als de wedstrijd 5 minuten langer had geduurd.

Aanstaande zaterdag speelt Fortissimo tegen streekgenoot Koveni in Nieuwegein.

• Bart Mulder
  • Riek Kers