RDZ - Fortissimo 21-28 (7-12)

Geplaatst 04-09-2016

Geplaatst door André Arendse

De eerste competitiewedstrijd was zaterdag tegen RDZ in Zeist.

Een tegenstander waar je niet zo maar van wint. Fysiek spel wordt niet uit de weg gegaan.

Na een ruststand van 7-12 wisten beide ploegen na rust de productie meer dan te verdubbelen.

Om RDZ niet in de gelegenheid te brengen om het fysieke spel te spelen was het voor Fortissimo zaak om veel te bewegen. Vanuit de snelle aanvalsopzetten tot schot komen en dan uiteraard hopen dat we ons eigen niveau zouden halen.

Dat lukte prima. Na een kwartier spelen stond RDZ al op een achterstand van zes doelpunten (4-10).

RDZ moest het vooral hebben van de ontstane chaos rond de korf. Gebruik makend van onoplettendheid van de Fortissimo spelers in de korfzone stelde RDZ in staat om de schade wat te herstellen.

Een 7-12 ruststand was nog niet een stand om gerust te zijn op een positief resultaat.

Het getoonde spel van Fortissimo gaf dat gevoel juist wel. Prima aanvallen met mooie afrondingen en ook het voor elkaar willen werken was fijn om te zien.

Daar ligt ook de kracht van dit Fortissimo, spelers kunnen meer dan één taak uitvoeren, hebben wat voor elkaar over en dan wordt het voor een tegenstander lastig verdedigen.

De tweede helft moest Fortissimo nog beter  opletten op het onnodig weggeven van de korte kansen bij de korf.

Aanvallend moest er altijd worden teruggevallen op de basisafspraken, dus veel bewegen, goede invulling van de posities en uit de snelle balcirculatie het schot nemen.

Zoals verwacht was RDZ niet van plan om zich zo maar gewonnen te geven en kwam binnen vijf minuten terug tot twee doelpunten (10-12).

Een wakker geschud Fortissimo scoorde binnen eenzelfde tijdsbestek vijf doelpunten op rij waardoor het verschil ineens weer zeven doelpunten was.. Geconcentreerd blijven spelen en niet in paniek raken was belangrijk en dat deden de spelers van Fortissimo voortreffelijk.

Alleen bezig met het korfbalspel en je teamgenoten en plezier hebben in wat je aan het doen bent leverde tien minuten voor tijd een voor RDZ niet te overbruggen achterstand op van 16-25.

In de laatste tien minuten kon RDZ via ietwat opportunistisch spel  nog vijf doelpunten maken en bleef de productie van Fortissimo steken op drie .

Eindstand 21-28.

Waar we zonder meer tevreden over kunnen zijn is het (samen)spel en ook zeker over de afronding.

Verdedigend hebben we deze wedstrijd iets meer weggegeven dan nodig was.

Volgende week spelen we tegen een oude bekende, Huizen.