Bert da Graça 40 jaar lid van Fortissimo

Geplaatst 23-06-2016

Geplaatst door Evert Bakker

In september 2015 was Bert da Graça al 40 jaar lid van Fortissimo. Zoals gebruikelijk was het de bedoeling dat een delegatie van het bestuur bij de jubilaris langs zou gaan om hem in het zonnetje te zetten. Bert die inmiddels in Amsterdam woont gaf echter aan dat hij het leuk zou vinden als we er een soort reünie van zouden maken met "junioren" die Bert in zijn tijd bij Fortissimo getraind heeft. Uiteraard hebben we daar gehoor aan gegeven en zijn we op zoek gegaan naar de spelers uit de juniorenteams die door Bert getraind zijn. De organisatie heeft de nodige tijd in beslag genomen, maar uiteindelijk hebben we de reünie en de viering van het jubileum van Bert op 12 juni kunnen houden. In totaal waren er 16 "junioren" aanwezig die allemaal ook wel een beetje ouder zijn geworden.

Dat geldt ook voor Bert die in 1975 als 32 jarige Fortissimo kwam versterken. Hij kwam toen van de korfbalvereniging ELKV uit Etten-Leur waar hij naast speler ook de trainer was van de junioren. Ook bij Fortissimo heeft Bert direct de rol van trainer van de junioren I op zich genomen en heeft hij gedurende een periode van 4 jaar diverse teams getraind. In het eerste seizoen heeft Bert nog een oefenwedstrijd georganiseerd tegen het juniorenteam van ELKV. Deze wedstrijd werd in februari onder winterse omstandigheden gespeeld op het veld aan de Benschopperweg. In zijn periode als trainer van de junioren I is het team 3 keer kampioen geworden: In de zaal in 1976 en 1977 en op het veld in 1978.
In het seizoen 1978/1979 is Bert ook de trainer geweest van Senioren 1 in samenwerking met Henny Barten als coach.

Vanwege zijn kwaliteiten als speler werd Bert ook direct geselecteerd als speler van het eerste. Iedereen die Bert in actie heeft gezien weet nog dat hij bekend stond om zijn sierlijke manier van spelen en zijn buitengewoon zuivere afstandsschot. Bert heeft 3 jaar in het eerste gespeeld en is aansluitend gaan afbouwen in de lager teams.
Na zijn actieve periode bij Fortissimo is Bert altijd als donateur aan onze vereniging verbonden gebleven en nu is hij dus inmiddels ruim 40 jaar lid.

De reünie was zeer gelaagd omdat een aantal aanwezigen elkaar al heel veel jaren niet meer gezien had. We hoefden niet naar Amsterdam want we werden gastvrij ontvangen door Nel van Scherpenzeel die ook nog gezorgd had voor heerlijk eten en drinken. Iedereen heeft volop gebruik kunnen maken van de gelegenheid om weer eens goed bij te praten.
Het weer was goed genoeg, dus hebben we vooral in de tuin kunnen bivakkeren en hebben daar ook de onderstaande foto's kunnen maken.

Staand vlnr : Willemjan van Rooij, Henk van Houten, Niek Kolkman, Marianne van Schaik, Wim van Os, Jan van Schalkwijk, René Knijff, Eveline Peele, Kitty van Houten (Kitty van Trigt), Evert Bakker, Nel van Scherpenzeel (Nel da Graça), Bert da Graça.
Zitten vlnr : Anita van Elst (Anita Knijff), Willemien van Rooij, Hanneke Kolkman (Hanneke de Hoop), Jette Bos (Henriëtte Tersteeg)
(Tussen haakjes de namen van de dames in de juniorentijd)

Op deze tweede foto ontbreekt Nel van Scherpenzeel maar rechts vooraan staat wel Henriëtte van Nieuwkerk (Henriëtte Pouw)

Onderstaand nog een aantal foto's van juniorenteams die Bert getraind heeft :

Zaalseizoen 1975/1976

Zaalseizoen 1977/1978